Eerste weken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bette Marry - WaarBenJij.nu Eerste weken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bette Marry - WaarBenJij.nu

Eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Bette

23 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Weer een berichtje van ons, nu de eerste weken voorbij zijn ´gevlogen.´ We zitten hier nu 19 dagen en hebben er om precies te zijn nog 119 te gaan. Even een update van hoe ons leven hier in Zuid-Afrika eruit ziet.

Onze stages zijn in volle gang. Bette bij Zandvliet Care Facility. Dit is een instelling met ouderen en gehandicapten, maar ook mensen die psychische aandoeningen hebben. Bette hoopt naast het begeleiden van alle andere cliënten een schizofrene vrouw te begeleiden van rond de 50 die erg depressief is. Marry haar stage is ook begonnen. Ze begeleidt bij de crèche twee jongetjes met een concentratiestoornis en traint de motoriek met deze jongens. Ook zorgt ze voor vervoer van ouderen die bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moeten en niet voor eigen vervoer kunnen zorgen. Samen werken we mee aan verschillende evangelisatiegroepjes en naald en verfwerk. Dit bestaat uit kinderen en tieners. Het is bijzonder om deze kinderen in alle eenvoud iets mee te geven van wat er echt belangrijk is.

Verder genieten we echt van de geweldig mooie natuur. Ja, echt de natuur is hier fantastisch! De zee is/lijkt elke dag ook gewoon anders. We hebben de Tafelberg beklommen, wat we zeker moesten doen in de tijd dat we hier mogen zijn. Was mooi maar erg warm. Ook zijn we naar Franschoek en Gordonsbaai geweest. Zijn mooie plekken hier, waar je van de mooie natuur kan genieten. Het mooie is dat je hier alles hebt wat natuur betreft. Bergen, zee, strand etc. Op zondag genieten we van onze rust. We gaan naar een plaatselijke gemeente van hier, waar we veel ontmoetingen hebben. Verder genieten we overdag van de zee en het strand, waar we dan ook genieten van mooie strandwandelingen en prachtige zonsondergangen.

Dat we genieten, ja daar twijfelen jullie vast en zeker niet aan. Het is goed om hier te zijn. Soms missen we echte Hollandse trekjes. Zoals bepaald eten en de Nederlandse mentaliteit. Hoewel de mentaliteit steeds meer begint te wennen. Een mengeling wordt het nu van Afrikaans en Hollandse mentaliteit. :D De taal gaat trouwens ook lekker, komt vooral door de kids tijdens evangelisatie.

‘Ze moesten ons eens zien zitten!’ Dit zeggen we geregeld tegen elkaar, wanneer we denken aan Nederland. En… we zeggen ook geregeld; ‘O, in Nederland zijn ze nu dit aan het doen.’ Vaak op de minst leuke momenten, zodat we geen heimweetjes krijgen naar Nederland! :D

We hebben nu weer genoeg getuut!

O, trouwens… de Afrikaanse taal leren we steeds beter spreken en verstaan. Wat natuurlijk wel erg prettig is. Ook gaat het autorijden lekker en scheuren we overal naar toe. We moeten wel wennen aan die dolle taxi’s die kris kras over de wegen rijden, of mensen die over de snelweg rennen. Niet te vergeten dat er gewoon een paard op de snelweg loopt… Het kan hier allemaal!..

Nu is onze blog echt voorbij…

Ajuu & een fijne week allemaal! 

• 26 Februari 2016 - 08:00

Grieke Roos:

Lieve zus&Marry,

Ziet er weer goed en mooi uit!

Liefs

• 28 Februari 2016 - 21:27

Bram:

Mooi weer van jullie te horen. Zet nog wat extra foto's in de blog. Geniet en "werkse"... haha.

Sterkte en plezier,

Groet